Sisältömarkkinointi – 3 vinkkiä onnistumiseen

Sisältömarkkinointi on tehnyt tuloaan entistä voimakkaampana sosiaalisen median vallatessa jalansijaa muilta perinteisemmiltä medioilta. Sosiaalinen media on luonut loputtomia mahdollisuuksia jakaa kuvia, tekstiä ja videoita erilaisille alustoille. Valikoima on miltei rajaton ja kanavat täyttyvätkin huimaa vauhtia käyttäjien lisäämästä sisällöstä, joka vaikeuttaa massasta erottumista. Sosiaalisesta mediasta hyötyy myös yksityishenkilöiden lisäksi yritykset, esimerkiksi markkinoinnin kanavana.

Nykyään kuluttajat ovatkin entistä vastaanottavaisempia myös sosiaalisessa mediassa liikkuvien yritysten luomaa sisältöä kohtaan. Sisällöntuotannosta kiinnostuneena, halusin listata tähän kolme omasta mielestäni tärkeää asiaa, mitkä tulisi ottaa huomioon tehdessään sisältömarkkinointia.

 

  1. Tunne asiakkaasi

Ennen kuin aloitat, kaikista tärkeintä on selvittää, mikä asiakkaitasi kiinnostaa. Minkälainen sisältö saa heidät syventymään julkaisuusi ja liikkumaan eteenpäin ostoprosessissa? Asiakkaan tarpeisiin perehtyminen ja niitä vastaavan sisällön luominen on avainasemassa. Eihän syntymäpäivälahjojakaan hankita tietämättä päivänsankarista mitään.

 

  1. Viihdytä, tarinoi, kohauta!

Sosiaalisen median valtavirrasta on vaikea erottua edukseen. Parhaiten menestyvät sisällöt ja julkaisut viihdyttävät, opettavat ja tuottavat arvoa niitä kuluttaville ihmisille. Nykyään kasvava keino on videomateriaalin tuotanto, visuaalinen ärsyke ja elävä kuva vetoaa aina kuivaa tekstiä paremmin. Muista myös antaa luovuudelle tilaa ja koita tuotteesi ja palvelusi tarinallistamista, ihmiset ovat yllättävän kiinnostuneita siitä, mitä kulissien takana tapahtuu.

 

  1. Älä tyrkytä

Somea voisi verrata tosielämän avoimeen keskusteluympäristöön. Kukaan ei pidä, jos puhut päälle ja kailotat jatkuvasti, miten hieno tuotteesi on ja mitä ominaisuuksia siinä on. Se aika on jo historiaa. Nykyään tulisi luoda sisältöä, jonka keskiössä ei ole tuote, vaan asiakkaille syntyvä arvo, jonka he saavat sisällön kuluttamisesta. Mielenkiintoisen sisällön julkaisemisen tuloksena asiakkaat kiinnostuvat vapaaehtoisemmin ja aidommin tuotteestasi tai palvelustasi, taaten todennäköisemmän sitoutumisen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

%d bloggaajaa tykkää tästä: